Vad är & varför MONTÈ?

Publicerad 2014-04-23 16:31:00 i Allmänt,

Vad är monté?
 
Monté är franska och betyder ”uppsutten”, vilket är precis vad det handlar om – att rida på travhästarna istället för att dras efter dem i sulky. Den 1 juni 2004 infördes spel på montélopp i Sverige vilket innebar mer pengar att rida om och att hästarna får poäng. Poängen används även vid anmälning till sulkylopp. En häst som skall starta i montélopp måste vara inkvalad för monté eller ha deltagit i officiellt montélopp i utlandet.
 
Varför monté?
Det är jätte roligt att få ta del av spänningen, farten i loppen & definitivt ha kul.
 
Monté kan få en spänd travhäst att slappna av och börja springa på ett helt annat sätt. Dessutom är variation mycket positivt för hästarna, fråga vilken veterinär som helst. Skaderisken är alltså inte större för att man rider på hästen. Ska man då sluta med hoppning, dressyr, fälttävlan och galopp? Ensidig träning däremot är erkänt skadligt för en häst.
 
Att få skickliga ryttare att börja rida monté är ett utmärkt sätt att locka fler människor till travsporten. Det är dessutom nära till hands att en montéryttare tar körlicens efter att ha upptäckt travsportens tjusning.
 
En ”avläggare” kan tända till och helt plötsligt börja gå mycket bättre i vanliga travlopp efter att ha tränats/tävlats i monté. En del hästar kan bli elithästar i både monté och sulkylopp, t ex franske Jag de Bellouet, som vann Prix de Cornulier 2004 och dessutom tog en topplacering i Prix d’Amérique samma år.
Alla hästar är olika och kräver olika matchning, träning och utrustning. Vissa hästar gör sig bäst i monté, andra i sulkylopp och det är naturligtvis upp till hästens tränare att matcha varje individ efter dess egna förutsättningar.
 
Nu fick ni veta lite om monté
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Monte.blogg.se

Hej! Jag heter Kristina och är 17 år och det är jag som driver denna blogg sedan 2013. Jag går på gymnasiet Wången som är uppe i Östersund. Här får ni ta del av min vardag, mina intressen, travsport, hästar och mycket mer.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela